Het onderwijs- en loopbaantraject bij Vlaamse tienermoeders
Om hun werking beter af te stemmen op de noden van tienermoeders, vroeg Fara hoe het onderwijs- en loopbaantraject van Vlaamse tienermoeders verloopt. Sociologiestudente Gitte Vandervoort onderzocht het onder begeleiding van prof. dr. Jan Van Bavel en Bieke Maes. Uit haar online-enquête, ingevuld door 130 tienermoeders, en vier diepte-interviews bleek o.a. dat tienermoeders die veel sociale steun ervaren meer het gevoel van onderpresteren ervaren, minder de band met school verliezen en minder moeilijkheden ervaren in de combinatie tussen school en zwangerschap/ouderschap in vergelijking met tienermoeders die weinig sociale steun ervaren. De ondersteuningsmaatregelen die ze het meest gebruiken, zijn het laagst mogelijke tarief voor minderjarige moeders in de kinderopvang, gevolgd door de tien weken moederschapsrust voor scholieren. Omdat tienermoeders niet altijd op de hoogte blijken van mogelijke ondersteuning, raadt ze betere informatievoorziening aan, naast uitbreiding van de financiële steun en verbetering van de ondersteuning op school. Daarnaast beveelt ze aan om de moederschapsrust voor scholieren te verlengen tot 15 weken, zoals al het geval is bij werkende moeders.